Меню

На початку війни держава запровадила широке коло податкових пільг. Про них ми говорили у статті Податкові зміни vs воєнний стан: про що варто пам’ятати бізнесу

На жаль, ці пільги тимчасові. Вже зараз держава поступово «закручує гайки» бізнесу. Саме такий висновок можна зробити з аналізу двох свіжих законопроєктів, що знаходяться на розгляді Верховної Ради.   

Ми проаналізували майбутні податкові зміни, тож з цієї статті ви дізнаєтесь, що очікує платників податків найближчим часом.

 

Законопроєкт № 7311: відповідальність, перевірки, строки

Мова йде про законопроєкт № 7311 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо окремих податків і зборів у період воєнного, надзвичайного стану». Наразі він очікує розгляду у Верховній Раді.

Цей проєкт суттєво зменшує «воєнні» пільги, тож у разі його прийняття платники отримають неприємні сюрпризи. Далі розглянемо, до яких саме змін варто готуватися. 

 

Збільшення військового збору

З 2014 року військовий збір став загальнодержавним податком, що справляється з переважної більшості операцій за ставкою 1,5%. Автори законопроєкту № 7311 пропонують збільшити ставку з 1,5% до 3%.

Водночас на період воєнного стану військовим збором не оподатковується грошове забезпечення:

  • працівників правоохоронних органів;
  • військовослужбовців та працівників ЗСУ, Нацгвардії України, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, Державної прикордонної служби;
  • осіб рядового, начальницького складу, військовослужбовців, працівників МВС, Управління державної охорони України, Державної служби спецзв’язку та захисту інформації;
  • працівників та військовослужбовців інших законних військових формувань;
  • інших осіб на період їх безпосередньої участі в здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії РФ.

Для всіх інших платників ставка військового збору потенційно може зрости. 

 

Поновлення відповідальності за несвоєчасну сплату податків

Нагадаємо, що зараз податки можна не сплачувати тим, хто не має такої можливості. І жодної відповідальності за несплату не буде. Те ж саме стосується несвоєчасного подання звітності чи реєстрації податкових накладних, розрахунків коригувань. Ці обов’язки необхідно буде виконати лише по закінченню воєнного стану. 

Проте законопроєкт № 7311 пропонує залишити цю пільгу тільки тим, хто знаходиться на тимчасово окупованих територіях або в зонах бойових дій. Такі платники повинні виконати свої податкові зобов’язання протягом 3-х місяців після деокупації або завершення бойових дій в районі їх місцезнаходження.

Якщо ВРУ прийме цей законопроєкт, платникам в тилових та вільних регіонах доведеться сплачувати податки, звітувати та реєструвати накладні вже зараз. Інакше їх очікує відповідальність, як і в мирний час. 

До речі, спірним залишається питання щодо офіційного переліку територій, де ведуться бойові дії або які перебувають в тимчасовій окупації. В законопроєкті  № 7311 сказано, що цей перелік визначається Кабінетом Міністрів України. Проте жодного такого документа Кабмін так і не створив. 

Наразі є лише Перелік територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затверджений Наказом Мінреінтеграції. Проте чи можна застосовувати цей перелік для податкових цілей – питання відкрите. 

Водночас законопроєкт № 7311 звільняє від штрафних санкцій та пені платників, які самостійно виправили помилки, що призвели до заниження податкового зобов’язання під час воєнного стану. 

 

Проведення перевірок

Нагадаємо, що на час війни проведення перевірок було заборонено, а вже розпочаті заходи були зупинені. 

Виняток становили перевірки декларацій або уточнюючих розрахунків, якщо до них подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування. Показники такого відшкодування мають бути сформовані на підставі зареєстрованих податкових накладних та/або митних декларацій, за виключенням деяких товарів. 

Тепер законопроєкт № 7311 пропонує «дозволити» камеральні перевірки:   

  • податкових декларацій (розрахунків);
  • своєчасності подання податкових декларацій (розрахунків);
  • своєчасності сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов’язання платників податків, що знаходяться за межами тимчасово окупованих територій або зон бойових дій;
  • декларацій з ПДВ, поданих до 01.05.2022 за звітний період січень 2022 року та уточнюючих розрахунків, поданих до 01.05.2022 до таких декларацій, якщо до них подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування;
  • податкових декларацій платників єдиного податку четвертої групи.

Крім того, нові норми дозволяють проведення фактичних перевірок. 

Нагадаємо, що фактичні перевірки проходять за місцеперебуванням підприємства. Під час війни податкова здебільшого перевіряла підприємців через завищені ціни або неможливість розрахунку картками. 

Вочевидь, з прийняттям законопроєкту № 7311 можливостей для фактичних перевірок стане більше. Тому доцільно вже зараз заручитись підтримкою досвідченого юриста – ще до того, як до вас завітає інспектор. 

 

Відновлення податкових строків

Законопроєкт № 7311 відновлює перебіг строків, які визначені податковим законодавством та контролюються відповідними органами. Зокрема, мова йде про строки для:

  • подання звітності, у тому числі квартальної або річної фінзвітності;
  • сплати податків та зборів платниками, що знаходяться за межами тимчасово окупованих територій або зон бойових дій;
  • проведення камеральних перевірок, складення актів, подання та розгляду заперечень, прийняття, надсилання та оскарження податкового повідомлення-рішення за результатами камеральних перевірок;
  • проведення фактичних перевірок, складення актів, подання та розгляду заперечень, додаткових документів та пояснень, прийняття, надсилання та оскарження податкового повідомлення-рішення, адміністративного арешту майна за результатами фактичних перевірок.

Проте й досі незрозуміло, чому в проєкті нічого не сказано про строки, в які податкова має надавати відповіді на запити платників? До цього моменту ці строки залишаються зупиненими.  

 

Законопроєкт № 7360: відновлення обов’язків по сплаті податків та поданню звітності

Власне, головна новела проєкту зазначена в назві цього розділу. Обов’язок по сплаті податків та поданню звітності відновлюється для платників, які мають можливість його виконувати. В іншому випадку, платник має надати документи, щоб довести подальшу неможливість виконання обов’язку. Перелік таких документів в майбутньому установить Мінфін.   

Які ще зміни пропонує законопроєкт № 7360:

  • платники податків звільняються від відповідальності за несвоєчасну звітність чи сплату податків за період з 24 лютого 2022 року, якщо вони виконають ці обов’язки протягом 60 днів з моменту відновлення таких можливостей;
  • платники податку, які перейшли на спрощену систему оподаткування зі сплатою 2%, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання додаткових обов’язкових повідомлень з 24 лютого 2022 року до переходу на спрощену систему, якщо вони виконають цей обов’язок  протягом 60 днів із дня переходу на спрощену систему;
  • платники податків, які справляють помилки до 20 липня 2022 року, звільняються від штрафних санкцій;
  • суми податкового кредиту включені за ті товари, які потім були знищені внаслідок війни, включаються до податкового кредиту, але не підлягають бюджетному відшкодуванню.

Звичайно, остаточний текст обох законопроєктів ми побачимо тільки після їх прийняття. Проте вже зараз стало зрозуміло – обсяг та склад податкових пільг суттєво звузиться. 

Якщо вам необхідні індивідуальні податкові роз’яснення щодо вашого бізнесу, зверніться до досвідченого юриста. Команда АО «Мітракс» завжди до ваших послуг.   

 

Комментарии:

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Підпишись і стеж за свіжими публікаціями