Меню

Волонтерство стало серйозною рушійною силою та підтримкою для України під час повномасштабної війни. 

Щоб законно займатися благодійною діяльністю, отримувати більше довіри та донатів, варто діяти офіційно. З цієї статті ви дізнаєтесь як зареєструвати благодійний фонд 2022.

 

Чому варто реєструвати благодійну організацію, а не просто збирати кошти на картку 

«Кинути грошей на армію» стало майже повсякденною звичкою для багатьох українців. Нарівні з великими фондами десятки активістів збирають донати на власні банківські картки, а потім купують з них необхідне. Та якщо ви плануєте серйозно допомагати армії і не тільки, варто зареєструвати благодійний фонд (БФ). 

Ось чому це гарна ідея:

  • благодійні надходження до фонду не оподатковуються, натомість донати на звичайну банківську картку податківці можуть розцінити як дохід фізособи. В такому випадку з цих коштів доведеться сплатити 18% податку на доходи фізосіб та 1,5% військового збору. Навряд чи зараз податкова займатиметься перевірками волонтерів, але ймовірність існує;
  • від імені офіційної благодійної організації набагато легше закупляти необхідне за кордоном та ввозити в Україну;
  • створення власного фонду підвищує довіру з боку людей та донорів допомоги, як іноземних, так і всередині країни, та дозволяє краще впорядкувати внутрішні процеси – це вже не хаотичне волонтерство, а офіційний суб’єкт з конкретними функціями.

Чому краще реєструвати саме благодійний фонд, а не благодійне товариство чи установу? Це найбільш зручна форма для благодійної діяльності.
Заснувати фонд може бути як одна людина, так і декілька – обмежень немає. Основний документ, на якому будується робота – це статут.  Управляють фондом його учасники, які при цьому не зобов’язані передавати йому жодних активів. Проте це не заборонено. Бо активи фонду можуть формуватися як його учасниками, так й іншими благодійниками. 

 

Як зареєструвати благодійний фонд 2022: покроковий алгоритм

На шляху до власної благодійної організації найбільше часу займає підготовка документів. Для юридично непідкованого засновника це може стати таким собі випробуванням. 

Також у воєнних реаліях дещо змінилася сама процедура державної реєстрації, тож ми наполегливо радимо не нехтувати консультацією досвідченого юриста. Але якщо ви впевнені у своїх силах, з нашого алгоритму ви дізнаєтесь як зареєструвати благодійну організацію в умовах воєнного стану.      

Готуємо документи для реєстрації 

Логічно почати з головного – зі статуту вашого майбутнього фонду. В Законі України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» містяться чіткі вимоги щодо того, які відомості має включати в себе статут:

  • найменування, цілі та сфери діяльності;
  • органи управління фондом: їхній склад, функції, порядок прийняття рішень та діяльності в цілому;
  • джерела активів;
  • порядок внесення змін до установчих документів;
  • процедура призначення або обрання, затвердження учасників органів управління фонду, зупинення та припинення їхніх повноважень;
  • підстави та процедура припинення фонду, порядок розподілу його активів;
  • права та обов’язки учасників, процедура їхнього включення до фонду та виключення зі складу учасників.

 

Крім цього, в статуті БФ варто врахувати вимоги податкового законодавства. В ньому необхідно зазначити:

  • заборону розподіляти отримані доходи (прибутки) серед засновників, учасників, працівників, членів органів управління БФ та інших пов’язаних з ними осіб. Виняток – оплата праці та нарахування ЄСВ;
  • в разі припинення вашого благодійного фонду, обов’язкове передання активів одній або кільком неприбутковим організаціям або зарахування їх до доходу бюджету.

Зауважимо, що відсутність цієї інформації в статуті прямо впливає на можливість отримання БФ неприбуткового статусу в податковій. 

Звісно, в мережі є купа зразків статуту для благодійних організацій. Проте не всі вони відповідають законодавству. Щобільше, ці документи не передбачать нюансів саме вашої майбутньої діяльності. 

Для прикладу, щоб допомагати армії, ви маєте зафіксувати в статуті фонду такий вид діяльності, як «сприяння обороноздатності та мобілізаційній готовності країни, захисту населення у надзвичайних ситуаціях мирного і воєнного стану». Або ж прописати, що фонд займається «усіма сферами благодійної діяльності, визначеними законодавством». 

Щоб не сушити голову над статутом та не переробляти його по декілька разів, краще одразу делегувати його створення компетентному юристу.  

Які документи, крім статуту, треба підготувати      

Окрім статуту ви маєте підготувати наступні документи:

  • протокол установчих зборів засновників, де зафіксовано рішення про створення вашої організації; 
  • структура власності – в цьому документі ви зазначаєте, що ваш фонд не має бенефіціарів, адже належить до неприбуткових організації без статутного капіталу;
  • заява про державну реєстрацію громадського формування. Форму такої заяви можна взяти на сайті Мін’юсту. В ній має бути передбачена реєстрація неприбуткового статусу.

Всі документи мають підписати засновники або їхні представники за нотаріальною довіреністю. Справжність підписів можна не засвідчувати нотаріально.

Проте є думка, що нотаріальне засвідчення ваших підписів додасть вам надійності в очах міжнародних організацій та іноземних спонсорів. Власне, вирішуйте самі.  

 

Подаємо документи

Щоб зареєструвати благодійний фонд, ви маєте подати документи державним реєстраторам або нотаріусам, які працюють у вашій місцевості та підключені до відповідного реєстру. Це можна зробити особисто. У випадку звернення до державних реєстраторів, ви також можете направити документи в електронному вигляді на e-mail з КЕП. 

Спочатку перевірте, як держреєстратори працюють у вашому регіоні і чи приймають вони документи в електронному вигляді. Для цього зв’яжіться з відповідним відділом за контактами, вказаними на сайті Мін’юсту.

З якими труднощами можна зіштовхнутися на цьому етапі:

  • розтягнуті строки – у мирний час реєстрація мала б займати 24 години з моменту подання документів. Наразі держреєстратори серйозно завантажені, а їхня робота проходить під повітряні тривоги. Тож є ймовірність, що при зверненні до державних реєстраторів доведеться почекати;
  • зауваження до документів – загалом успіх реєстрації залежить від людського фактору. Якщо реєстратору щось «не сподобається» у ваших документах, вам доведеться їх переробляти;
  • довгі черги – за нашим досвідом, в питанні черг столиця повернулася в минуле на 5 років. Як в старі-добрі часи вам доведеться стояти в черзі за талончиком, а тоді чекати своєї черги вже безпосередньо до реєстратора. 

Також нагадуємо, що благодійну організацію можна зареєструвати у нотаріуса. Це вийде швидше, але дорожче. Проте спочатку доведеться знайти нотаріуса, який займається такими реєстраціями.

 

Стаємо на облік в Реєстрі неприбуткових організацій

Далі вам треба отримати статус неприбутковості. Загалом цю опцію ви можете обрати при реєстрації БФ у заяві на реєстрацію, і протягом 3-4 днів моніторити реєстрацію вашого БФ в реєстрі неприбуткових установ. Наразі це можливо винятково в телефонному режимі – онлайн-реєстр неприбуткових організацій закритий для доступу у зв’язку із воєнним станом. 

Та подекуди, особливо в регіонах, трапляються знову ж таки технічні нюанси: неналаштований обмін даними у реєстратора з податковою, реєстратор забув щось відправити в податкову або відправив, а податкова «нічого не бачить» тощо. 

Якщо через реєстратора заява не «дійшла» до податкового органу, протягом 10 календарних днів після державної реєстрації фонду ви маєте надати в податкову службу заяву про включення до Реєстру неприбуткових організацій за формою 1-РН. 

Бланк заяви можна отримати на сайті Урядового порталу, в тому числі, в електронному форматі через режим листування в Електронному кабінеті (за умови вже наявних у БФ ключів КЕП). Зверніть увагу, що у зв’язку із закритим реєстром юросіб разом із заявою необхідно обов’язково надати копію статуту БФ, а не тільки опис реєстратора.

Після внесення вашого благодійного фонду до Реєстру неприбуткових організацій, ви маєте отримати витяг про це в податковій.  Подати заяву можна як особисто, так і через електронний кабінет, а отримати витяг – особисто або поштою. Після цього ви можете відкривати рахунок в банку та починати свою діяльність. Щоб безпроблемно та оперативно зареєструвати благодійну організацію, зверніться за консультацією до досвідченого юриста.  

Коментарі:

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Підпишись і стеж за свіжими публікаціями