Меню

З початком повномасштабної війни держава закрила реєстри та зупинила всі реєстраційні дії. Певний час ми всі були в «підвішеному» стані. Але економіка має працювати. Тож наразі бізнесу повернули можливість проводити реєстраційні дії, необхідні для його повноцінної діяльності.

Спочатку з’явилася можливість подавати документи реєстраторам на e-mail за принципом екстериторіальності. Потім відновили роботу нотаріуси. Тепер держава пропонує підприємцям ряд реєстраційних дій, які можна буде провести в автоматичному (онлайн) режимі. 

Зокрема, таку можливість передбачив новий Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення механізму протидії рейдерству» від 12 травня 2022 року (далі – Закон).  

З цієї статті ви дізнаєтесь, які дії можна буде реєструвати без участі державного реєстратора та як це зробити. 

 

Реєстрація ФОП під час війни

Насамперед Закон суттєво спрощує реєстрацію для фізосіб-підприємців. Адже саме в цій формі найчастіше створюється IT-бізнес, який має неабияке значення для підтримки економіки в умовах війни. 

Отже, як стати ФОП? Наразі ви можете піти трьома шляхами:

  • подати документи особисто або через представника – для цього вам треба звернутися до відповідного відділу державної реєстрації або до нотаріуса, якщо вони відновили роботу у вашому регіоні і мають доступ до Єдиного реєстру;
  • подати документи на реєстрацію через e-mail – спочатку варто дізнатися, чи можуть реєстратори вашого регіону прийняти документи електронною поштою. Контакти працюючих відділів держреєстрації ви можете взяти на сайті Мін’юсту;
  • провести реєстрацію в автоматичному режимі без участі реєстратора через Єдиний державний вебпортал електронних послуг (через портал «Дія»).

Саме третій варіант і передбачає новий Закон. Щоб дізнатися, як відкрити ФОП через Дію, достатньо скористатися інструкцією на самому порталі. 

Зазначимо лише основне:

  • вам знадобиться кваліфікований електронний підпис (КЕП) – його можна створити в кабінеті Приват24 або отримати Акредитованих центрах сертифікації ключів (АЦСК), або ж ви можете зайти до порталу скориставшись банк ID або через застосунок Дія у смартфоні;
  • після цього вам достатньо заповнити онлайн-заявку та підтвердити її своїм КЕП;
  • сама реєстрація займає близько хвилини – ваша заявка розглядається автоматично впродовж 10-15 хвилин, і якщо система не знаходить жодних порушень, ви отримуєте статус фізособи-підприємця. 

Перед тим, як зареєструвати ФОП, варто визначитися із системою оподаткування. Під час воєнного стану вона також зазнала певних змін. Деякі групи платників тепер мають суттєві пільги. Розглянемо їх більш детально.

 

Як відкрити ФОП з вигідною системою оподаткування

По-перше, ваша система оподаткування залежатиме від видів діяльності – КВЕДів. Щоб правильно підібрати КВЕДи та не помилитися, зверніться за консультацією до юриста. 

По-друге, наразі ФОП 1 групи та ФОП 2 групи можуть не платити єдиний податок, ЄСВ та не заповнювати декларацію платника-єдинника. Ця пільга діє до припинення воєнного стану в Україні. Щодо ФОП 3 групи, на час війни вони можуть перейти на оподаткування за ставкою 2% від доходу. В мирний час ця ставка становить 3% або 5%.  

Пам’ятайте, що обирати систему оподаткування варто вже на етапі реєстрації ФОП – відповідні позначки ви зможете проставити в онлайн-заявці. Тому із цим питання варто визначитись заздалегідь. Найкраще довірити це питання досвідченому податковому юристу. Адже він обере для вас найвигіднішу систему оподаткування, виходячи зі специфіки вашої діяльності.  

До речі, є ще один нюанс. Якщо ви хочете стати ФОП 2022 р. на 3 групі та обрати пільгову ставку 2%, то зробити це в автоматичному режимі через портал Дія поки що неможливо. Це винятково «технічне» недопрацювання. 

В цьому випадку варто обирати “загальну систему оподаткування”, а потім через Електронний кабінет подати заяву на обрання спрщеної системи оподаткування 3 групи на 2%. Зробити це можна впродовж 10 днів після реєстрації ФОП і тоді ставка працюватиме з дати державної реєстрації.          

 У випадку попуску строку – все одно можна подати заяву, та тоді спецставка запрацює з наступного дня після подання заяви.

 

Інші реєстраційні дії з ФОП, які доступні в автоматичному режимі

Окрім реєстрації фізособи-підприємця, новий Закон дозволяє миттєво реєструвати внесення змін та закривати ФОП. Зокрема, такі новели дозволяють швидко, дистанційно та безпечно провести реєстраційні дії, якщо ви знаходитесь на окупованих територіях чи за кордоном.  

 

Додаткові можливості бізнесу – як відкрити юрособу в автоматичному режимі

Новий Закон також дозволяє реєструвати юридичні особи у формі ТОВ без участі держреєстратора чи нотаріуса. Проте це можна зробити виключно на підставі модельного статуту. Він закріплений у постанові КМУ № 367 від 27 березня 2019 року. Це гарний варіант, якщо ви не плануєте використовувати власний статут. 

Крім того, варто врахувати інші нюанси:

  • якщо кінцевими бенефіціарними власниками юрособи будуть резиденти України, вони повинні мати біометричні документи – ID-картку або біометричний закордонний паспорт. Без цих документів ТОВ не можна зареєструвати в онлайн-режимі, доведеться йти в ЦНАП;
  • для підпису документів вам знадобиться кваліфікований електронний підпис або банк ID або застосунок Дія;
  • в автоматичному режимі ви також зможете також обрати систему оподаткування та подати заявку на реєстрацію платником Єдиного податку, ПДВ.

Окрім відкриття ТОВ, автоматичний режим дозволяє реєструвати внесення змін до відомостей про юрособу за певних умов. Зокрема, це мають бути зміни, які не потребують рішення учасників юрособи або які приймаються учасниками одностайно та підтверджуються їхніми кваліфікованими електронними підписами. 

Також в автоматичному режимі ви зможете закривати своє ТОВ, за умови одностайного рішення, що підтверджено відповідними КЕП. 

Ще одна новела Закону стосується посилення антирейдерського захисту. З 26 вересня 2022 року портал електронних сервісів інформуватиме засновників та керівника юрособи в режимі реального часу про реєстраційні дії щодо їхнього підприємства. Наприклад, при спробі рейдерів зареєструвати будь-які зміни щодо юрособи, керівникові буде одразу приходити повідомлення на телефон або e-mail. Також не виключають інформування через портал «Дія». 

Наразі держава намагається гнучко підлаштувати норми закону під воєнні реалії. Звичні процедури стрімко змінюються. Щоб використати ці новації з максимальною користю для себе та свого бізнесу, заручіться підтримкою кваліфікованого юриста.

Коментарі:

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Підпишись і стеж за свіжими публікаціями