Меню

Ви взяли участь у тендері та помітили порушення з боку замовника. Як поновити справедливість? Звертатися до суду – дорого, довго та не завжди ефективно. Тому саме для таких випадків існує ще один інструмент – оскарження тендеру до Колегії Антимонопольного комітету України (АМКУ). 

З цієї статті ви дізнаєтесь, як правильно подати таку скаргу, щоб ефективно захистити свої інтереси.    

Що і коли можна оскаржити до АМКУ

Ви можете подавати скаргу на будь-яке рішення, дію чи бездіяльність замовника на різних етапах торгів. Наприклад, учасники нерідко скаржаться на наступне:

  • незаконні або дискримінаційні умови тендерної документації. Як правило, скарга на тендерну документацію подається через незаконні або надто складні вимоги до потенційних постачальників та їхньої матеріально-технічної бази, незрозумілі критерії оцінки пропозицій тощо;
  • необґрунтоване відхилення тендерних пропозицій. Наприклад, через недотримання вимог, що визначені нечітко і трактуються учасниками та замовником по різному;
  • несправедливе визначення переможця. Коли в закупівлі перемагає компанія, чия пропозиція не відповідає вимогам замовника.     

Важливо пам’ятати, що в законі встановлено чіткі строки для звернення до Колегії АМКУ. Вони залежать від того, що саме ви збираєтесь оскаржити. Детальніше – в інфографіці. 

Як подати скаргу в АМКУ на публічні закупівлі

Як вдало підготувати та подати скаргу до АМКУ

Для того, щоб орган оскарження публічних закупівель прийняв необхідне вам рішення, ваша скарга повинна бути обґрунтованою. Зокрема в ній ви маєте обов’язково зазначити:

  • найменування замовника, а також ваші дані – ім’я або найменування, адресу проживання або місцезнаходження;
  • підстави для подання скарги – якими саме діями чи бездіяльністю замовник порушив процедуру закупівлі та чим це підтверджується.
    Наприклад, за тендерною документацією учасники повинні надавати гарантійні листи на виконання робіт, а замовник обрав переможцем компанію, у якої такий лист відсутній. Хоча повинен був відхилити таку пропозицію;
  • ваші законні права та інтереси, що були порушені неправомірним рішенням замовника. У вищезазначеному прикладі замовник віддає перевагу компанії, яка не виконала вимоги тендерної документації. Цим він порушує права інших учасників на об’єктивне та неупереджене визначення переможця;
  • документи або інші докази, що підтверджують порушення з боку замовника. Їх необхідно додати до скарги в електронному вигляді;
  • ваші вимоги – що саме ви хочете від органу оскарження. АМКУ може зобов’язати замовника скасувати незаконне рішення, усунути дискримінаційні вимоги, виправити тендерну документацію, скасувати закупівлю.

Скарга подається в онлайн-режимі через електронний майданчик, який є частиною електронної системи закупівель. На сторінці тендеру вам необхідно знайти опцію «Подати скаргу». Після цього відкриється електронна форма, в якій необхідно викласти та обґрунтувати вашу вимогу до органу оскарження у публічних закупівлях, а також завантажити необхідні документи. Разом з ними варто додатково прикріпити відскановану письмову копію скарги. Після цього в електронній системі закупівель оприлюднюється реєстраційна картка вашої скарги.   

Пам’ятайте, що за подання скарги вам необхідно сплатити збір. Його розмір залежить від того, що саме ви оскаржуєте:

  • умови тендерної документації, рішення, дії та бездіяльність замовника до закінчення строку подання тендерних пропозицій – 0,3% від очікуваної вартості закупівлі.  Але ця сума не може бути меншою за 2 тис. грн та більшою за 85 тис. грн;
  • рішення, дії та бездіяльність замовника після оцінки тендерних пропозицій або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю тощо – 0,6% від очікуваної вартості тендеру, але в межах від 3 тис. грн до 170 тис. грн.  

Збір за подачу скарги визначається окремо в закупівлях, щодо яких законом встановлені особливості проведення. Оплата за подачу скарги здійснюється через електронний майданчик.

Як бачите, сума збору за скаргу є значною. На щастя, її вам повернуть, якщо АМКУ прийме рішення на вашу користь. Щоб досягти бажаного результату та запобігти марним втратам коштів та ресурсів, підготовку скарги варто довірити кваліфікованому юристу. Досвідчений спеціаліст підготує скаргу з правильним обґрунтуванням ваших вимог.

Процедура оскарження публічних закупівель – що варто знати

Після публікації вашої скарги починається перебіг строку, в який її має розглянути орган оскарження в сфері публічних закупівель. Цей строк становить 10 робочих днів та може бути продовжений до 20. 

Ось що необхідно знати про порядок розгляду скарг у сфері публічних закупівель:

  • у вас, як скаржника, є право бути присутнім на засіданні Комісії під час розгляду. Про таке бажання необхідно зазначити у скарзі. Проте наразі, в умовах пандемії, АМКУ може обмежувати присутність осіб на засіданні. Це питання варто з’ясувати завчасно;
  • на підтвердження своїх вимог ви можете подавати в АМКУ висновки спеціалістів та експертів. Те ж саме може робити замовник;
  • якщо ви бажаєте долучити до скарги додаткову інформацію чи інші матеріали – їх необхідно подати в електронному вигляді з електронним кваліфікованим підписом як мінімум за 3 робочі дні до дати розгляду;
  • орган оскарження може додатково запитувати необхідну для розгляду  інформацію – відповідь на такий запит необхідно надати протягом 3-х робочих днів;
  • з дати публікації вашої скарги і до кінця її розгляду замовнику забороняється приймати будь-які рішення щодо тендеру. Єдиний виняток – дії для усунення порушень, що зазначені у скарзі. 

Орган оскарження може задовольнити ваші вимоги повністю чи частково, або ж відмовити вам. Якщо у скарзі ви зазначили декілька порушень замовника – АМКУ ретельно проаналізує ваші претензії та надасть свій висновок щодо кожної з них. Досить часто АМКУ погоджується зі скаржниками лише частково. Але цього достатньо, щоб зобов’язати замовника усунути порушення. 

У липні 2021 року Київська міська рада оголосила публічні закупівлі дискусійної мультимедійної системи. Коли переможця було обрано, один з учасників тендеру звернувся до АМКУ для оскарження результатів тендеру. На його думку, тендерна пропозиція переможця не відповідала вимогам тендерної документації. Зокрема були відсутні:

  • гарантійний талон та гарантія від виробника;
  • копії діючих дозволів (посвідчень) з безпечної експлуатації електроустановок на всіх працівників, які будуть здійснювати пусконалагоджувальні роботи
  • документи на підтвердження характеристик запропонованого предмету закупівлі.

АМКУ ретельно проаналізував аргументи скаржника та визначив – пропозиція переможця дійсно не відповідає умовам тендерної документації. Але тільки в частині відсутності гарантійних документів. Всі інші доводи скаржника виявилися недостатньо обґрунтованими. Проте АМКУ все ж зобов’язав замовника скасувати рішення про обрання переможця.  

Подписаться на новости
Получайте свежие новости на свой email
Поздравляем, вы успешно подписались на новости блога!

Як юрист допоможе оскаржити публічні закупівлі

Колегія АМКУ доволі часто приймає суперечливі рішення. Тож перед поданням скарги варто реально оцінити перспективи – чи є сенс витрачати кошти та час на оскарження або ж краще відмовитись від участі в тендері. Досвідчений юрист проаналізує вашу ситуацію з огляду на практику АМКУ та судів в аналогічних справах. У разі доцільності оскарження юрист підготує обґрунтовану скаргу та забезпечить ефективний захист ваших інтересів від недобросовісного замовника.

Комментарии:

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Підпишись і стеж за свіжими публікаціями