Меню

Збройна агресія Російської Федерації проти України докорінно змінила життя кожного з нас. На всій території держави запроваджено воєнний стан. Це особливий правовий режим, який у тому числі впливає на податкові зобов’язання громадян.

 

Що робити з податками, звітністю та перевірками під час війни? Матеріал підготував Микола Коломієць, юрист Практики податкових спорів Mitrax, ввечері між волонтерством та повітряною тривогою.

Сплата податків

Особливі умови оподаткування почали діяти з 24 лютого 2022 року. Вони регламентуються двома Законами України: 

  • «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану»;
      
  • «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни».

Насамперед варто знати: бойові дії не звільняють від обов’язку сплачувати податки. Цей обов’язок залишається у кожного громадянина, ФОПа або підприємства. Тому загальне правило – якщо у вас є така можливість, то податки варто сплатити. Це можна зробити через Електронний кабінет платника податків.

 

Особливі правила діють для тих, у кого немає можливості виконувати податкові обов’язки:

  • за несвоєчасну сплату податків під час воєнного стану платники звільняються від адміністративної та кримінальної відповідальності;
  • на цей період не застосовуються пеня та штрафи за порушення податкового законодавства;
  • нараховані штрафні санкції та пеня, які автоматично відобразяться в інтегрованій картці платника, визнаються безнадійним боргом.

 

Питання платити чи не платити податки під час воєнного стану – ваш вибір. 

 

Проте в майбутньому несплачені податки все ж доведеться сплатити впродовж трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану.  

 

Ці правила стосуються абсолютно всіх податків та платників, незалежно від обраної системи оподаткування. Наприклад, якщо підприємство має працівників, то сплата ПДФО, військового збору та ЄСВ за кожного працівника може бути перенесена на весь час тривалості воєнного стану. 

Подання звітності

 Під час воєнного стану змінюються правила щодо подання звітності. В цей період громадяни, ФОПи та компанії можуть не подавати податкові, облікові, бухгалтерські, фінансові, аудиторські, розрахункові звіти та будь-які інші документи, які подаються за законом.

 

Відзвітувати за весь період війни можна буде через 90 календарних днів після закінчення або скасування воєнного стану. 

Цей строк продовжується, якщо платник брав участь у бойових діях і внаслідок цього немає фізичної можливості займатися звітністю. Наприклад, він знаходиться на лікуванні і не вкладається у 90-денний строк. Тоді відзвітувати можна впродовж 30 календарних днів після закінчення обставин, що унеможливлюють подання звітності.  

Водночас в цей період платники звільняються від адміністративної та кримінальної відповідальності за неподання звітності.  

 

Оподаткування та оформлення допомоги для ЗСУ і ТРО


Під час воєнного стану всі операції з добровільного відчуження коштів та товарів, а також надання послуг на користь ЗСУ або ТРО без відшкодування їх вартості не вважаються операціями з реалізації для цілей оподаткування. 

Наприклад, якщо новостворене підприємство допомагає ЗСУ товарами на 1 млн грн, компанія не зобов’язана реєструватися платником ПДВ.   

 

Ті, хто надають армії пальне і не можуть реєструвати акцизні накладні в ЄРАН –  можуть переміщати його за наявності ТТН, що містить інформацію з відповідної акцизної накладної. 

Відсутність документального оформлення будь-якої допомоги ЗСУ в період воєнного стану не тягне за собою штрафні санкції.  

 

Податкові перевірки

З 24 лютого 2022 року законодавець зупинив всі розпочаті перевірки та заборонив будь-які нові перевірки на весь період воєнного стану. Тому платники, що приєдналися до лав ЗСУ або ТРО, можуть займатися виключно військовими питаннями. 

Комментарии:

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Підпишись і стеж за свіжими публікаціями