Меню

Незважаючи на чітко визначену судом позицію, Міністерство юстиції продовжує вдаватись до різного роду маніпуляцій для анулювання свідоцтв нотаріусів.

 У чому проблема?

Трапляються випадки, коли нотаріуси стають причетними до рейдерських атак, змін власників та інших маніпуляцій з реєстрами і як наслідок, такі дії є підставою для анулювання свідоцтва про право на заняття нотаріальною діяльністю. Що робити у випадках, коли в таких діях його вина відсутня та яким чином захистити свої права?

За що можна притягнути до відповідальності нотаріуса? 

Статтею 12 Закону України «Про нотаріат» передбачено низку підстав для анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю. Найбільш поширеними є випадки неодноразового порушення або грубого порушення нотаріусом закону, яке завдало шкоди інтересам держави або інших осіб (пп. “е” п. 2 ч. 1 ст. 12). Проте, дане формулювання передбачає собою неоднозначність тлумачення такої підстави, і саме цим користуються посадовці Мін’юсту під час винесення рішень про анулювання свідоцтва. З огляду на це, варто керуватися принципом правової визначеності, згідно з яким у випадку недостатньої чіткості чи суперечливості норм права вони мають тлумачитися на користь невладного суб’єкта.

Дискусії з приводу підстав для анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю виникали в багатьох спорах, аж поки Верховний Суд у справі № 826/7176/17 не поставив крапку в цих дискусіях та пояснив, що обов’язковою ознакою є завдання шкоди інтересам держави або іншим особам; суди повинні встановити наявність або відсутність факту вчинення нотаріусом неодноразового порушення чинного законодавства та встановити, чи завдали такі порушення шкоди інтересам держави або іншим особам, так і у разі грубого порушення закону.

Проте, незважаючи на чітко визначену судом позицію, Міністерство юстиції продовжує вдаватись до різного роду маніпуляцій для анулювання свідоцтв нотаріусів.

Зокрема, останнім часом усе більше нотаріусів позбавляються свідоцтв та доступу до державних реєстрів, що унеможливлює їх право на здійснення нотаріальної діяльності шляхом надуманих міністерством підстав.

Яка статистика притягнення до відповідальності за минулі роки?

У вільному доступі, на жаль, відсутня статистика анулювання свідоцтв нотаріусів, але наявні статистичні дані щодо анулювання доступу нотаріусів до державних реєстрів – стадія, що передує анулюванню свідоцтв, що у свою чергу дає нам можливість зробити відповідні висновки.

Для прикладу, з початку 2020 року в Україні 116 нотаріусам було анульовано доступ до державних реєстрів, а це майже вдвічі більше ніж за весь 2019 рік.

Список державних реєстраторів та нотаріусів, яким анульовано доступ до державних реєстрів. Дані Мінюст. 

З урахуванням наведеної статистики анулювання доступу нотаріусів до державних реєстрів – за останні роки спостерігається тенденція щодо збільшення чисельності нотаріусів, яким було анульовано доступ. 

На що звертати увагу при перевірці нотаріуса? Як проходить перевірка нотаріуса?

Відносно нотаріусів, як окремих посадових осіб, на яких покладено обов’язок посвідчувати права та факти, що мають юридичне значення, вчиняти інші нотаріальні дії, з метою надання їм юридичної вірогідності, встановлений окремий порядок здійснення контролю за організацією нотаріату, проведення перевірок організації нотаріальної діяльності, дотримання ними порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства.

Крім того, оскільки нотаріуси виконують функції державних реєстраторів, відносно них діють також правила щодо здійснення Міністерством юстиції України контролю у сфері державної реєстрації.

Відтак, діяльність нотаріусів перевіряється шляхом проведення планових та позапланових перевірок, а також у рамках контролю за діяльністю у сфері державної реєстрації – камеральні та спеціальні перевірки. При цьому позапланові перевірки можуть бути комплексними, цільовими або контрольними.  

Позапланові перевірки проводяться за дорученням Мін’юсту чи територіального органу Мін’юсту або за результатами попередньої перевірки, у той час як планові перевірки проводяться на підставі графіка проведення перевірок (у кожному регіоні свій, наприклад в Києві та Київській області https://kyivobljust.gov.ua/plans_grafik). 

Предмет перевірки залежить від виду перевірки: якщо перевірка є комплексною, перевіряється організація нотаріальної діяльності нотаріуса, дотримання ним порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства за весь період, що минув з часу проведення попередньої комплексної перевірки. Цільові перевірки здійснюються щодо одного або декількох питань законності діяльності нотаріуса. У свою чергу, контрольні перевірки – для перевірки обставин щодо усунення нотаріусом недоліків, встановлених раніше.

При проведенні будь-якої з перевірок необхідно звертати увагу, передусім, на наявність підстав для проведення певного виду перевірки та дотримання встановлених строків і порядку щодо їх проведення.

Ось тут і сам порядок:

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0298-14#Text та
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/990-2016-%D0%BF#Text. 

Про початок проведення перевірки перевіряючий орган повинен попередити нотаріуса і забезпечити можливістю надати пояснення з приводу встановлених в ході перевірки порушень та, по можливості, усунення. Звертайте увагу на повноту і обґрунтованість доводів, наведених комісією за результатами перевірки, відповідність дійсним обставинам і було комісією затребувано копії документів, на підставі або відсутності яких стверджується про допущених нотаріусом порушень закону.

Які підстави для оскарження результатів перевірки?

Результати перевірки можуть бути оскаржені як у зв’язку з порушенням процедури її проведення, так і у зв’язку з дійсною відсутністю фактів допущених нотаріусом порушень вимог закону.

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/990-2016-%D0%BF#Text та  https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0298-14#Text

У першу чергу, оскаржуючи рішення за результатами перевірки, слід звертати увагу суду на недотримання Мін’юстом та його територіальними органами вимог щодо ініціювання проведення перевірки, її проведення та оформлення результатів, забезпечення нотаріуса можливістю надання пояснень, усунення встановлених недоліків, неврахування або часткового врахування наданих нотаріусом пояснень при прийнятті рішення про застосування заходу відповідальності. 

Застосований захід відповідальності до нотаріуса повинен бути співмірним до порушень, встановлених у ході перевірок та які не були й не могли бути усунені нотаріусом. Встановлені за результатами перевірки порушення мають бути належним чином обгрунтовані та підтверджені документально. У разі недоведеності підстав для застосування певного заходу відповідальності, рішення Мін’юсту та його територіальних органів щодо притягнення нотаріуса до відповідальності підлягає оскарженню. 

Встановлені в ході перевірки порушення вимог закону часто на практиці є надуманими, а наведені комісією аргументи не відповідають змісту нормативних положень або ж зазначені з їх некоректним тлумаченням. У кожному окремому випадку необхідно обґрунтовувати перед судом помилковість висновків комісії щодо нібито встановлених у ході перевірки порушень та відсутності підстав для застосування щодо нотаріуса певного заходу відповідальності.

 

Коментарі:

Стали свідком неправомірних дій правоохоронних органів? Поділіться досвідом

Підпишись і стеж за свіжими публікаціями