Меню

Що таке “недобросовісна конкуренція”

 

Недобросовісна конкуренція виникла одночасно з ринковою економікою. Суть в тому, що один суб’єкт господарювання свідомо заважає іншому у веденні його бізнесу. Наприклад, ви приходите в супермаркет за цукерками відомої марки. І смак знайомий, і якість підходить. Однак, напередодні зустрічаєте рекламу схожого продукту: упаковування майже ідентичне, а ціна привабливіша. Інший виробник свідомо максимально копіює товар і продає підробку. Уже після першої цукерки розумієте — якість і смак зовсім інші. Гроші витрачені, а клієнт розчарований. Це і є недобросовісна конкуренція.

У законодавстві поняття «недобросовісна конкуренція» отримало своє визначення в ст.32 Закону України «Про захист від економічної конкуренції»: це будь-які дії, що суперечать правилам, торговим та іншим чесним звичаям у підприємницькій діяльності.

Види та методи недобросовісної конкуренції:

  • Неправомірне використання ділової репутації.

Означає  використання чужих торгових марок, реклами, зовнішнього вигляду товару, патентів або подібних варіантів;

  • Перешкоджання конкурентам.

Це реалізація товарів або надання непотрібних послуг клієнтам; спонукання до бойкоту; поширення неправдивої інформації;  підкуп працівників конкурента тощо.

  • Незаконне збирання, розголошення та використання комерційної таємниці.

Така інформація містить конфіденційні дані (наприклад, про формулу ліків або собівартість продукції).

Недобросовісна конкуренція на прикладі

  1. Колишній співробітник підприємства викрав базу даних, відкрив компанію з подібною назвою, підробив товар, і став переманювати клієнтів.
  2. Поширення на ринку неправдивої інформації про конкурента: банкрутство, неякісні товари, махінації тощо.
  3. Рішення перевіряючих  органів щодо заборони продажу алкогольних напоїв в конкретному супермаркеті.

За 2019 рік Антимонопольний комітет розглянув 168 порушень, пов’язаних з недобросовісною конкуренцією. Розмір штрафів склав 870 млн грн. Щороку ця сума зростає.

Боротьба з недобросовісною конкуренцією

 В Україні є досить нормативних документів для захисту від недобросовісної конкуренції:

– Закон України «Про захист від недобросовісної конкуренції» від 07.06.96 р.;

– Закон «Про Антимонопольний комітет України»;

– Закон України «Про державні закупівлі»;

– Господарський кодекс України та інші законодавчі та нормативні акти.

Попри законодавчу базу порушення економічної конкуренції – звичайне явище для України. Підприємці шукають нові способи для того, щоб споживач вибрав їх товар або послуги, а не конкурента.

Проблемні питання

Багато невирішених проблем серед недобросовісної конкуренції. Антимонопольне законодавство вимагає серйозних змін. Будь-який нормативний документ регуляторного характеру приймають органи місцевого самоврядування за встановленою процедурою, а це вимагає часу і ретельного вивчення. Однак ні того, ні іншого у людей, які безпосередньо працюють з цими документами, немає. Крім того, притягнути до відповідальності за недобросовісну конкуренцію можуть тільки суб’єктів господарювання. Чого не можна зробити з органами влади або місцевого самоврядування.

Подписаться на новости
Получайте свежие новости на свой email
Поздравляем, вы успешно подписались на новости блога!

Як захиститися від недобросовісної конкуренції

На практиці є кілька механізмів захисту. Для початку юридична особа повинна звернутися до Антимонопольного комітету:

  1. Письмове звернення направляти не пізніше 6 місяців з моменту порушення прав; порушення терміну – причина для відмови.
  2. Судові позови про порушення правил конкуренції розглядають господарські суди. Рішення Антимонопольного комітету також оскаржують в суді.
  3. Вибирати оптимальний варіант захисту краще за допомогою експертів в області господарського права.

Не кожна конкуренція, яка може сприйматися як нечесна, є порушенням закону. Але, якщо ваші інтереси порушені через недобросовісну конкуренцію, не залишайте це без покарання.

 

Коментарі:

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Підпишись і стеж за свіжими публікаціями