Меню

Кожен бізнес має вразливе місце, яке рейдери можуть використовувати для здійснення атаки. Аудит підприємства дозволить його знайти. Власник компанії розуміючи куди швидше за все направлять удар рейдери, зможе заздалегідь підготувати альтернативні методи захисту. Мета юридичного аудиту підприємства – мінімізувати ризики захоплення, виключити ефект несподіванки і бути готовими до контрудару.

 

З нашої практики з антирейдерства за 2019-2020 рік чітко проглядається тенденція – жертвами рейдерів найчастіше стають бізнеси з певними показниками або проблемами:

  1. консолідацією активів на одный юрособі;
  2. слабкою корпоративною структурою;
  3. відсутністю репутації і PR стратегії;
  4. відсутністю системи безпеки;
  5. використанням схем ухилення від сплати податків та інших незаконних операцій;
  6. високим рівнем ресурсної залежності або залежності від ексклюзивного постачальника;
  7. відсутністю системи перевірки контрагентів;
  8. відсутністю системи управління і контролю дотримання режиму конфіденційності.
  9. діяльністю, що пов’язана з негативним впливом на навколишнє середовище або здоров’я людей;

Мало хто робить аудит, тому ми підготували чек-лист для самостійного аналізу та профілактики, завантажуйте pdf-файл в кінці статті.

Мета аудиту – виявлення слабких місць і точок входу. Аналіз ведеться на виявлення ступеня бізнес-ризиків.

Юридичний аудит: на що дивитися?

Перше: корпоративні права

Придбання корпоративних прав – це завжди кіт у мішку. Адже з правами передаються не тільки права, але й обов’язки, багато з яких не покаже жоден аудит. Як один з варіантів, згодом можуть виникати судові рішення за фіктивними кредитними договорами з подальшим блокуванням підприємства.

Купівля корпоративних прав приваблива тим, що, купуючи, автоматично переходить право власності й на майно юридичної особи (наприклад, елеватор). Вартість корпоративних прав і оплачених з угоди податків виходить меншою, ніж вартість і податки безпосередньо купленого елеватора. Водночас це робить вас привабливим для рейдерів, бажаючих “орендувати” ваш елеватор на роки та користуватися ним, поки ви будете відстоювати свої інтереси в судах.

Ми рекомендуємо реєстрацію нової юрособи і \ або пряму покупку – це дорожче, але безпечніше.

Друге: майно й активи підприємства

Зосередження майна на одній юрособі робить вас уразливими. Також має значення, як саме ви ним володієте: право власності на основі купівлі-продажу на вашу юр. особу – це найвищий ризик. Наприклад, при незаконній зміні засновників ви втрачаєте не тільки корп. права, а й майно оформлене на юрособу.

Купівля майна в кредит також ризикова історія. Кредитор може використовувати юридичні виверти для розірвання договору та здійснити візит на підприємство, нібито з метою вилучення належного йому майна.

Втрачаючи контроль над компанією, ви не втрачаєте все одним махом.

Ми рекомендуємо розподілити активи між підконтрольними юр. або фіз. особами, накладення арештів від дружніх структур, оренду рухомої техніки та інші креативні методи.

Третє: структура управління бізнесом

У процесі аудиту необхідно переглянути структуру управління підприємством. Коло повноважень і відповідальності посадових осіб підприємства, взаємовідносини з окремими підрозділами та філіями, якщо такі є. Мета – поділ функцій управління компанією та недопущення дублювання керівних посад.

Зосередження влади в одних руках – високий ризик того, що особа перекинеться на бік ворога або, поставивши одну людину на посаду, противник отримає всі важелі управління підприємством.

Ми рекомендуємо впроваджувати складний виконавчий орган, розділити повноваження між директорами, ключові рішення приймати радою партнерів, а статутними документами обмежувати істотні угоди.

Четверте: фінансова документація

Аналіз бухгалтерської та фінансової документації. Навіть у фірми, що тривалий час працює на ринку, виявляються помилки та неточності в документах. Це загрожує неприємностями при перевірці фіскальними органами, аж до кримінальної відповідальності директора.

Тренд 2020 року – це рейдерство за участю державних органів. Наявність проблем в одному з них – додаткова точка входу для рейдерів.

Ми рекомендуємо, по можливості, проводити незалежний аудит діяльності бухгалтера.

П’яте: персонал і конфіденційність

Дотримання трудового законодавства – це невід’ємна умова злагодженої роботи підприємства. Порушення в цій сфері загрожує штрафними санкціями, що робить підприємство вразливим.

Положення про конфіденційність недооцінюються підприємцями, не дивлячись на складність доведення, існує судова практика на користь бізнесу.

Ми рекомендуємо при підписанні угоди показувати 2-3 успішних судових кейса про притягнення працівника до відповідальності за порушення умов конфіденційності.

Шосте: контрагенти

Необхідно визначити наявність особистих відносин між співробітниками та контрагентами, оцінити їх вплив на робочі процеси. Мета перевірки – виявлення і нейтралізація таких «партнерів».

Візьміть за правило перед укладенням угоди перевіряти контрагентів у відкритих реєстрах:

  1. ЄДРПОУ.
  2. Судовий реєстр.
  3. Реєстри ДФС.
  4. Реєстр виконавчої служби.
  5. Реєстри Мін’юсту.

Що шукати в реєстрах?

  1. Наявність судових розглядів і їх характер.
  2. Податковий борг.
  3. Виконавчі провадження.
  4. Справи про Банкрутство.

Мала кількість інформації або її відсутність має насторожити вас.

Ми рекомендуємо використовувати одну з платних програм. Вони надають дуже велику і місцями цікаву аналітику по компанії.

Сьоме: система безпеки

Загарбники сільськогосподарських підприємств часто використовують фізичну силу, на ключових об’єктах компанії необхідно посилити охорону.

Не варто забувати про IT-безпеку підприємства, хакерські атаки та “крадіжку” конфіденційної інформації – це реальна загроза. Як повідомляє Cybersecurity Ventures, у 2019 році атаки хакерів в усьому світі відбувалися кожні 14 секунд, до 2021 прогнозується збільшення випадків.

Ми рекомендуємо підписати договори з професійної охоронною фірмою і тривожною кнопкою, а не використовувати працю місцевих дідусів.

Восьме: репутація

Репутація заробляється роками, а втрачається за мить. Не зайвим буде заручитися підтримкою місцевого населення – як показує практика, саме місцеве населення швидше всіх приходить на допомогу в разі силового захоплення, а також надає моральну підтримку в роботі з місцевими правоохоронними органами та судами.

Також це ускладнить поширення рейдерами неправдивої інформації про підприємство, що загрожує знищенням позитивної репутації як самого підприємства, так і його власників.

Ми рекомендуємо виходити з тіні й ставати місцевим активістом, проводити акції та заробляти позитивну репутацію.

Чек-лист «10 ефективних кроків протидій рейдерству”

10 ефективних кроків протидії рейдерству
Отримайте чек-лист на свій email
Дякуємо! Ми надіслали чек-лист на вказану електронну адресу. Не отримали листа? Перевірте папку "спам"!

Підсумуємо

Кожен бізнес має вразливе місце, і аудит підприємства дозволить його знайти. Власник компанії, розуміючи куди швидше за все направлять удар рейдери, зможе заздалегідь підготувати альтернативні методи захисту. Мета юридичного аудиту підприємства – мінімізувати ризики захоплення, виключити ефект несподіванки й бути готовими до контрудару.

   Рекомендую:

  1. Періодично відстежувати дані Державного реєстру майнових прав на нерухоме майно. Не зайвим буде використовувати послугу СМС-маяк або встановити сервіс Opendata, який повідомляє про зміну в реєстрі. Як тільки з’явилися підозри – зверніться до державного реєстратора із заявою про заборону реєстраційних дій.
  2. З подібною заявою також зверніться до нотаріуса з підтверджуючими право власності паперами.
  3. Відстежувати дані про підприємство в Державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань з метою недопущення внесення змін до статутних документів.
  4. Надійно зберігати статутні документи, печатки, зразки підписів керівників, власників і інших відповідальних осіб.
  5. Використовувати досягнення IT-технологій для захисту інформації від хакерських атак.
  6. Передбачити відповідальність за порушення конфіденційності відповідальних працівників.
  7. Проводити службою безпеки підприємства перевірки при найманні керівників всіх рівнів і кандидатів на відповідальні посади.
  8. Ретельно перевіряти контрагентів і виконавців робіт, у тому числі й використовуючи згадані реєстри.

Коментарі:

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Підпишись і стеж за свіжими публікаціями